Postare prezentată

duminică, 23 februarie 2014

Montagnardul Cosmin Popescu arboreaza steagul Rapidului pe cele mai inalte varfuri ale lumii



                                                                  Suntem peste tot acasa !

Muntele si Rapidul

          Cosmin Popescu este un bucurestean indragostit nebuneste de munte. A facut cunostinta cu muntele in anii ’90, cand era elev la Liceul Mihai Viteazu. Atunci a inceput sa bata traseele montane si sa tanjeasca la fiecare drumetie sa atinga cerul cu mana, adica sa puna piciorul pe cel mai inalt varf din masivul strabatut.  Pana aici nimic neobisnuit, ca el mai sunt si altii. Ineditul ascensiunilor lui Cosmin consta insa in faptul ca pe fiecare varf pe care il cucereste arboreaza alaturi de drapelul Romaniei steagul Rapidului. Muntele si Rapidul sunt cele doua mari pasiuni ale lui Cosmin Popescu. De fapt Rapidul a fost prima sa pasiune mistuitoare, caci la 6 ani facea cunostinta cu Giulestiul dus la meci de tatal sau, inginer electrotehnist. “La prima mea vizita pe Giulesti am stat la tribuna a doua. Am ramas cu gura cascata vazand cum cantau suporterii iar apoi tata n-a scapat de mine pana nu m-a dus din nou pe Giulesti ca sa invat si eu sa cant la fel ca ei”.
La 19 ani Cosmin Popescu a ajuns pe Varful Moldoveanu din Muntii Fagaras, 2544 m, cel mai inalt varf din Romania. Atunci a arborat pentru prima oara steagul Rapidului alaturi de drapelul tricolor. 

Vf Moldoveanu
“Mi-am jurat ca de aici inainte pe orice varf voi pune piciorul voi flutura steagul Rapidului. Dac-as putea l-as duce si in Cosmos. Aste e de fapt felul meu de a-mi marca teritoriul. Unii scrijelesc copacii sau stancile ca sa arate ca au fost acolo. Eu, care respect muntele si il iubesc la fel de mult cum iubesc Rapidul, am ales sa-mi marchez fiecare expeditie arborand steagul Rapidului”. Si Cosmin s-a tinut de cuvant. A dus steagul visiniu si drapelul romanesc pe cele mai inalte varfuri din Europa si din Africa. Prima iesire peste granita a fost in Bulgaria unde a urcat pe varful Musala, 2925 de metri. Au urmat expeditii in Slovenia, Cehia, Austria, Turcia, Elvetia, Franta, Maroc, Grecia, Egipt si Rusia. Peste tot Cosmin a urmat acelasi tipic. La finalul drumului, fie ca se afla in Alpii Austrieci, in Muntii Tatra sau Atlas, tricolorul si drapelul alb-visiniu dadeau lumii de stire ca un roman, suporter al Rapidului, a pus piciorul acolo. “In Maroc, cand urcam spre Varful Jebel Toubkal, 4125 metri, m-am intalnit cu cativa nemti. Unul dintre ei avea un steag cu Bayern Munchen si a vrut sa facem schimb. L-am refuzat caci nu ajunsesem inca pe varf ca sa-mi fac poza de rigoare. Nu mai pun la socoteala ca era si rosu-albastru”.

Vf Djebel Toubkal, Maroc
Elbrus, marea provocare

Ultima expeditie de amploare a lui Cosmin Popescu s-a consumat in august 2012 cand a urcat pe Elbrus, cel mai inalt varf din Europa, 5642 metri. 2012 a fost primul an in care accesul pe Elbrus a fost redeschis de armata rusa, dupa o pauza de 2 ani, rastimp in care rusii i-au vanat literalmente pe separatistii care-si gasisera salas in Caucaz. Dupa ce a trecut prin trei tabere de aclimatizare, Cosmin a atacat Varful Elbrus pe un viscol cumplit:”Am plecat pe traseu imediat dupa miezul noptii. Intotdeauna plecarea se face intre 00.00 si 03.00 ca sa ai timp sa te intorci. Peste zi, cum da soarele, ghetarul devine oglinda si nu mai ai deloc aderenta. Am plecat pe traseu 12 oameni si am atins varful doar eu si inca doi. Ceilalti 9 au abandonat din cauza aerului rarefiat. Expeditia de pe Elbrus a fost, fara discutie, cea mai dificila pe care am intreprins-o in peste 15 ani de mers pe munte”. Ajuns in varf, Cosmin si-a arborat steagul inscriptionat de acasa: “ Un rapidist pe cel mai inalt varf din Europa. Expeditia Caucaz, Varful Elbrus 5642, august 2012. Suntem peste tot acasa”. Coborand de pe Elbrus, Cosmin a facut o scurta vizita la Groznai. Nu de alta, dar vroia neaparat sa vada stadionul lui Terek unde a jucat Pancu. 

Vf Elbrus


Spre Kilimanjaro

De cand Cosmin Popescu a pus piciorul pe Vf Moldoveanu, prima sa cucerire importanta, au trecut 15 ani. Acum are 33, e absolvent de Drept iar anul acesta termina si Facultatea de Psihologie. Pe 24 februarie pleaca intr-o noua aventura. De asta data va merge in Tanzania si va urca pe Kilimanjaro, 5885 de metri, cel mai inalt masiv de pe continentul african, un munte periculos, care in fiecare an si-a luat jertfe de vieti omenesti. Drumetii se grabesc sa atinga varful, sar peste etapele de aclimatizare, se confrunta cu caderi masive de pietre sau nu revin la timp in tabara si mor de hipotermie, acestea sunt principalele cauze ale accidentelor care se produc pe Kilimanjaro. Cosmin Popescu, de acum montagnard experimentat, si-a programat traseul ca la carte:”Nu am de gand sa ard aiurea nici o etapa de aclimatizare, stiu ca e periculos dar eu am o treaba de dus la bun sfarsit. Trebuie sa arborez pe cel mai inalt varf din Africa steagul Rapidului cu mesajul <100% rapidist si in B. Expeditia Kilimanjaro 5885 m. Suntem peste tot acasa>”

In drum spre Elbrus

Un vis numit Everest

Dupa expeditia Kilimanjaro 2014, Cosmin Popescu planuieste pentru anul urmator sa duca la bun sfarsit circuitul Anapurna din Nepal, cel mai lung si mai frumos circuit de trekking din lume, unde vrea sa puna piciorul pe Varful Mera, 6476 m . In 2016 ar veni randul Anzilor din Bolivia iar in 2017 ar urma sa atace Varful Aconcagua, 6960 metri, din Anzii argentinieni. “In 2018, cu putin noroc as ataca Everestul”, spune Cosmin. Everestul este, evident, visul oricarui montagnard, insa putini sunt cei care ajung acolo. In afara faptului ca autoritatile locale permit accesul unui numar limitat de persoane anual, taxa de acces este enorma. Oricine vrea sa atace Everestul trebuie sa plateasca o taxa de 24.000 de euro. Adaugati aici cheltuielile de calatorie si echipamentul si veti vedea cat de costisitoare poate fi o astfel de incercare, pe langa periculozitatea traseului. “Stiu cat de periculoasa si de costisitoare e o astfel de incercare dar trag nadejde ca voi reusi. Iti dai seama cum ar fi sa arborez steagul Rapidului acolo unde a calcat Edmund Hillary ? ” Neo-zeelandezul Edmund Hillary (1919-2008) si serpasul nepalez Norgay Tenzing au fost primii pamanteni care au cucerit Everestul. Se intampla in 1953. 

Expeditia Kilimanjaro