Postare prezentată

luni, 14 noiembrie 2016

Dumnezeul din colţ



Alin Hălmăgean, singurul român din UFC

Un cutman este personajul acela înarmat cu diverse unsori, cu bandaje, vată şi foarfecuţe, pe care îl vedem repezindu-se în pauzele dintre meciuri către sportivul aflat în colţ. Mulţi dintre noi îi remarcă agitaţia dar nu-i dau nici o importanţă. În ciuda faptului că de cele mai multe ori trece neobservat el este adesea un personaj decisiv pentru soarta unui sportiv aflat în competiţie. Mai pe româneşte spus, un cutman este persoana care, prin intervenţiile sale, menţine în luptă un sportiv mai ales când acesta a încasat lovituri. Cuvântul cutman nu are corespondent în limba română dar România are un corespondent în marile competiţii de contact ale lumii, UFC şi Glory, în persoana bănăţeanului Alin Hălmăgean, unul dintre cei mai apreciaţi şi mai căutaţi practicanţi ai meseriei de cutman. Fost campion national de kickboxing şi deţinător al centurii WAKO în 1998 şi 1999, Hălmăgean s-a stabilit la Hamilton în Canada acum 15 ani. 

Alin Halmagean
  „Eu am concurat numai la amatori căci pe vremea aia nu era profesionism în România. Mă pregăteam la UMT Timişoara cu antrenorul Cristel Oprescu. În 2000, perioada în care eram student la IEFS, sătul de tot ce se întâmpla în societatea românească şi pentru că nu întrezăream nici o perspectivă în ţară, mi-am luat lumea-n cap şi am plecat în Canada. Mi-a fost greu la început, pentru că nu vorbeam engleză şi nu aveam nici un sprijin, nu cunoşteam pe nimeni. De concurat nici vorbă să mai concurez căci principala mea grijă era să muncesc ca să-mi întreţin familia. Uşor, uşor m-am pus pe picioare şi am ajuns la un moment dat manager peste 40 de săli de fitness”. Chiar dacă n-a mai concurat, Alin Hălmăgean n-a renunţat la antrenamente şi în timp a strâns în jurul său mai mulţi sportivi, kickboxeri, boxeri sau luptători de MMA, pe care i-a pregătit cu conştiinciozitate. A devenit un antrenor căutat, mai ales că ucenicii săi au ajuns să facă performanţă la nivel înalt. „Am dat patru sportivi care au luptat în UFC. Pe Shane Campbell, de exemplu, l-am făcut campion de MMA al Canadei, titlu pe care l-a cucerit cinci ani la rând iar în prezent luptă în UFC”. Practic, Alin Hălmăgean este Dumnezeul din colţul fiecărui sportiv cu care lucrează. „Eu îi antrenam şi tot eu îi reparam când era cazul. Le eram şi antrenor şi cutman. În momentul de faţă am peste 3 ani de când lucrez cu UFC din postura de cutman. În 2012, după ce m-au văzut ce ştiu să fac, mi-au oferit această colaborare care se derulează şi în ziua de azi. Am fost cutman şi în Bellator şi în Glory. 
Comentator pentru reteaua Fightbox

 În UFC primesc un angajament cam odată la două luni. De obicei suntem cinci oameni pe show şi fiecare primeşte în grijă un număr de sportivi. De exemplu, în aprilie la Saskatoon, la UFC Fight Night Holloway vs Oliveira, am lucrat la 7 meciuri. Pe lângă galele de MMA am lucrat în peste 1000 de meciuri de kickboxing din diverse promoţii, atât în SUA sau Canada cât şi în Europa. În America de Nord cel puţin, sunt nenumărate competiţii pe săptamană”.  Alin Hălmăgean a învăţat meseria de cutman de la doi dintre cei mai celebri profesionişti de gen ai lumii. „De la fiecare am furat câte ceva dar cel mai mult am învăţat de la Jacob Stitch Duran şi de la Rudy Hernandez. La toate astea am venit şi eu cu experienţa mea dobândită atât ca luptător cât şi ca antrenor.  Un cutman bun îţi poate câştiga un meci. Ca luptător, poţi avea o accidentare uşoară dar care sângerează din abundenţa şi dacă nu i-o inchizi rapid, medicul galei poate spune stop. Nu mai vorbesc despre accidentările serioase. Indiferent însă de gravitatea accidentării, tu cutman, când intri în ring trebuie să ştii dinainte ce ai de făcut. Şi trebuie să-ţi faci treaba iute şi eficient căci de fiecare dată ai la dispozitie mai puţin de un minut”.  Pe 19 octombrie 2015, la Sibiu, Alin Hălmăgean a fost solicitat în România în premieră de la plecarea în Canada.
Josh Hill si Alin Halmagean
  ”Mi s-a propus un meci pentru Josh Hill, sportiv pe care îl antrenez. Am spus da imediat şi n-am regretat. Pe lânga faptul că am venit acasă după multă vreme meciul n-a fost deloc rău. Adversarul lui Josh, Ioan Vrânceanu , s-a prezentat foarte bine”.  Colaborarea cu UFC rămâne totuşi un mare, poate cel mai mare, motiv de satisfacţie pentru Alin Hălmăgean. Asta probabil şi pentru că e unic. E singurul român care lucrează pentru cea mai importantă, mai bogată şi mai celebră organizaţie de MMA din lume. Şi e gata să împărtăşească în România din experienţa sa de antrenor şi cutman. „ În UFC sunt mândru că am sportivi care mă cer în mod special pe mine la colţ. Acum că am fost solicitat şi în România, am un motiv în plus de satisfacţie. Asta înseamnă că cei din RXF au inţeles importanţa prezenţei unor oameni calificaşi şi experimentaţi în astfel de evenimente. Eu unul am fost plăcut surprins când am văzut cum arată galele RXF. Mă aşteptam la ceva rudimentar dar am rămas uimit de ceea ce am văzut. Există potenţial iar sportivii sunt puternici mental şi au spirit de luptători. Probabil din cauza faptului că am fost o naţiune mică si mult oprimată am devenit ambiţioşi. Peste tot pe unde mă duc eu spun că sunt român. Mă mândresc cu asta şi caut să îi fac pe străini să înţeleagă cine suntem cu adevărat. Mi-e dor de casă tot timpul dar aici mi-e viaţa acum. Am un băiat de 14 ani, Sebastian, care vorbeşte perfect româneşte deşi e născut şi crescut aici. De 1 Decembrie am sărbătorit împreună ziua naţională cu ciorbă de burtă şi cu mici, ca să simţim că suntem români”. 

 „Am în prezent doi sportivi pe care îi antrenez şi care luptă la cel mai înalt nivel. Unul este Shane Campbell care a intrat în UFC iar celălalt Gabriel Varga, kickboxer, care până de curând a fost campionul categoriei pană din Glory”.

În 2006 Alin Hălmăgean a fost antrenorul echipei naţionale de muay-thay a Canadei pe care a condus-o la Cupa Mondială. Este singurul român care antrenează luptători din UFC.  


Material aparut in Gsp din 13 noiembrie 2016.