Când s-o-mpărţit...
talentu’, în casa familiei Teodoreanu
a ajuns cu prisosinţă pentru doi fraţi rămaşi puncte de reper în mintea oricăui
român: Alexandru O. Teodoreanu - celebrul Păstorel care vorbeşte despre bucate
şi vinuri ca nimeni altul - şi Ionel Teodoreanu – sciitorul care ne-a purtat pe
„Uliţa Copilăriei” până „La Medeleni”. Şi chiar dacă l-aţi citit şi răscitit pe
Ionel Teodoreanu, pun pariu că nu ştiaţi de pasiunea lui pentru sport. In
decembrie 1937 Gazeta Sporturilor publica, in ciclul „literaţii şi sportul”, „un
mare interview” cu Ionel Teodoreanu, despre care aflăm că bătea stadioanele
ori de câte ori avea ocazia, era un patinator pasionat şi un atent şi priceput
observator al întrecerilor atletice. Savuraţi în rândurile de mai jos “mărinimoasele
sentimente pe cari marele romancier le manifesta faţă de sport”.
D. Ionel
Teodoreanu vorbeste “Gazetei Sporturilor”
Facem cunoştinţă
cu “Costică-Pupă-Lumanare”, marele campion de sărituri; “Mitică-Prastie”,
marele sprinter; şi Tăvăluc, neîntrecutul boxeur cu pumnul definitiv.
-
Este
ştiut, domnule Teodoreanu, că sunteţi un pasionat sportiv. Care sunt
sentimentele dumneavoastră faţă de această manifestare si ce apreciati la ea ?
-
Ca
toti copiii din tara aceasta, am inceput să practic sporturile fără să stiu că
fac sport. In copilăria mea sportul se chema joacă si toti copiii se jucau pe
maidan si toloacă, fără subventii, fără echipament sportiv si fără regulament.
Sportul era pentru noi un mod spontan de a exprima, dincolo de disciplina
scolară si de căminul părintesc, surplusul de energie care la scoală insemna
notă proastă la conduită, iar acasă activitate incomodă pentru linistea
părintilor.
Vara si iarna am practicat pe atunci toate
jocurile pe care derbedeii si golanii maidanelor le transmiteau din generatie
in generatie, odată cu poreclele cele mai burlesti ale celor care se ilustraseră
odinioară. Costică-Pupă-Lumânare stiu că fusese mare săritor in inaltime.
Dece Pupă-Lumânare ? Poate că această poreclă e o metaforă
subtilă, definind concomitent si indeletnicirile bisericesti ale misteriosului
Costică, precum si saltul in inaltime, drept ca lumanarea aprinsă, realizat de
acest Costică, ortodox prin indeletnicire si sportiv prin vocatie.
Mitică-Praştie nu fusese după cum
s’ar putea crede campion al praştiei, ci campion al fugii, adică sprinter : pe
atunci diagnosticul sportiv nu era importat din Anglia, ci era produsul imaginaţiei
golanilor din mahalale, care după cum se vede, il concurau pe Omer fară să ştie.
Nu pot să-l trec cu vederea nici pe Matache-Piston,
zis Tăvăluc, care după varstă şi
mustaţă ar fi trebuit să fie în clasa a 8-a, poate chiar student si care, în
realitate era vedeta repetentilor gimnaziului cu patru clase Alexandru cel Bun.
Tăvăluc nu lovea cu palma ci cu pumnul. Un pumn definitiv ca un punct la
sfarsitul unei cărti.
Despre toti acestia auzisem. Am căutat
să fiu la inăltimea acestor porecle legendare, invătand de mic să fug iute, (dar
nu din fata dusmanului), să lovesc cu pumnul, nu cu palma inchisă, deajuns de
prompt si de neprevăzut ca lovitura să nu-mi fie telefonată; să joc oină, să
sar gardurile, să mă dau pe ghiată in călcaie, să innot, etc. Pe atunci, sport
in sensul actual al acestei notiuni nu făceau decat copiii de oameni bogati. Cred
că inainte de razboiu sportul in tara romanească era o practică boerească,
inaccesibila multimilor. Gândeste-te : călăria, tenisul, floreta, adică
sporturile cele mai reputate pe atunci, nu erau practicate decât de o
minoritate privilegiată. Sportivizarea de astăzi coincide cu răspândirea
democratiei si mi se pare că e un dar al ei.
“Footballul – acest şah violent”
-
Care este sportul dv preferat ?
-
In
genere, oamenii preferă ce le este mai accesibil si ceiace pot
face mai bine. După acest criteriu, sportul meu preferat ar fi patinajul. Ca
spectator insă, sportul meu preferat este foot-ball-ul, acest sah violent la
care puterea fizică si creerul, participă, contopite intr’o egală măsură.
In jocul de football găsesc si emotiile violente pe care mi le-a dat
lectura epopeelor si agrementul subtil pe care mi-l dă lupta verbală dintre doi
oratori iscusiti. De pildă : la nu stiu care match international desfăsurat la
Bucuresti la O.N.E.F. am asistat la un episod pe care emotia mea il asează alături
de baladele eroice.
Iarba era verde, ziua strălucitoare de soare, multimea vibra toată, facută
parcă din lemnul nobil al vioarelor Stradivarius. România era invinsă. Strigătele
intermitente”Haide România” aveau ceva atât de solemn si de patetic, incât le
ascultam cu acea infiorare a şirii spinării pe care ti-o dau armatele ce se duc
la războiu. La un moment dat, Bodola ia mingea de la inaintaşii adverşi, chiar
din apropierea porţii româneşti, salvând cum se spune un goal gata făcut.
Multimea respiră usurată. Bodola nu pasează. Porneste singur cu mingea. Trece
de un adversar. Deja, involuntar şi inconştient, actiunea lui se proecta pe
poveşti. Făt-Frumos care trece învingător pe lângă balaurul cu 7 capete care îl
opreşte la fântâna dela capătul împărăţiei. Mulţimea simte că se intamplă ceva
extraordinar. Oamenii îşi pierd individualitatea si toti laolaltă, toti devin
simpli fulgi in două aripi imense care se ridică a zbor. Bodola trece si de al
treilea adversar. Iarba e şi mai verde, umezită parcă de frunza verde a tuturor
baladelor populare si soarele străluceşte ca scutul lui Achile. Bodola inaintează.
Nu mai este Bodola, ci eroul unei multimi din care, ca dintr’o vioară, învie o
baladă strămoşească. Bodola se apropie de poartă. Împins de un vânt uriaş de
sufletul şi de clamoarea mulţimii care vrea sa învingş eroic prin fapta
individuală a celui care o sintetizează. Bodola trage. Un shot frumos ca lovitura unei
spade de argint. Dar atât de frumos portarul echipei adverse prinde. Multimea, în
picioare, urlă, aplaudă, vociferează, arde. Spectacolul era atât de frumos încat
mi-am adus aminte de vorbele lui Emil Faguet, mi se pare, care scriind despre
premiera piesei Cirano de Brgerac spune aproape textual :”nu stiam ce să
aplaud. Pe actori sau publicul care ii aclama”.
Asa si eu; nu ştiam ce să admir : splendoarea acţiunii individuale a lui
Bodola sau Arcul de Triumf pe care i-l făcea mulţimea spectatoare.
Goal pentru România
Ionel Teodoreanu |
Iata dece preţuesc foot-ballul. Şi dacă mai vrei o amintire tot atât de
emoţionantă iat-o : cu câţiva ani în urmă la Iaşi pe platoul de la Copou. Juca
Victoria cu o echipă oarecare. Dar se mai intampla ceva concomitent. Se transmitea
dela Triest jocul România-Cehoslovacia, pentru campionatul mondial. Urechea mea
era in Italia. Ochii pe platoul ieşan. Glasul speakerului spunea:...<vorbesc
depe un acoperiş...Nu stiu dacă ma auziti bine...Urla vântul in jurul
meu...> Si auzeam corul vânturilor italiene cântând năpraznic în jurul unui
biet glas omenesc. Vă asigur că era emotionant, ca şi geamătul lui Oedip în faţa
destinului împlinit. La un moment dat glasul speakerului căpăta acel accent de
trâmbiţă care vesteşte victoria :...<înaintaşii României se apropie de poarta Cehoslovaciei>..Multimea
de pe platoul ieşan năvăleşte la gura radio-difuzorului. Oamenii se strâng unii
în alţii devenind un bloc compact, numai suflet şi numai vibraţie, ca un plop
vizionar cu rădăcinile în pământul Moldovei si cu frunzele din vârf în vânturile
Italiei, ducând iarăşi frunza verde a baladelor isprăvei romănilor de la
Triest. ...<Goal pentru România> anunţă speakerul. Urlăm cu toţii, în
Italia, uitând unde suntem şi cine suntem. Lângă mine un golănaş desculţ şi în
zdrenţe îmi ia pălăria din cap ţi mi-o trânteşte de pământ cu o mână, iar cu
cealaltă mână mă bate peste umăr strigându-mi : - Am învins ai noştrii măi frate ! Ii răspund : - Da măi frate ! Eram egali : prin
entuziasm.
Îţi afirm cu toată seriozitatea că rareori literatura mi-a dat emotii atăt
de intense. Atât de intense şi atăt de pure. Astfel de emoţii nu-l apropie pe
om de copită, ci, dimpotrivă, îi restituie o clipă aripile pe care şi le-a
pierdut.
-
Cum
priviţi viitorul sportului în România ?
-
Cu
optimism, dar şi cu răbdare. Sportul la noi dovedeşte, că şi civilizaţia noastră, că suntem insuficient
copţi. Sportul nu presupune numai talent individual ci, ca şi romanul, ca şi
simfonia, un mare dar de organizare : semn al maturitătii. Din acest punct de
vedere suntem deficitari. Ceiace se numeşte în sport clasă, nu avem încă. Avem
calităţi dar nu ştim încă să le întreţinem, desvoltăm şi disciplinăm, în sensul
structurei lor intime. Nu ne-am găsit încă stilul, dibuim.
-
Dar
romanul românesc îşi are Balzacul lui ?
-
Nu.
Nici sporturile românesti nu şi-au gasit încă forma definitivă, care să le
consacre autoritar în occident. Interesăm pe străini care ştiu să vadă în noi
calităţile dar nu-i putem încă nici concura nici învinge.
Iaşi. Decembrie
1937. Gh. Berghiner